Dzisiejszy post będzie rozbierał infografikę na części i pokazywał jej możliwe zastosowanie do celów marketingowych. W jego dalszej części dowiecie się, jakie narzędzia online bezboleśnie wprowadzą Was w świat graficznej informacji i okażą się pomocne przy pierwszych realizacjach.

Featured Image

Infografika? Aaa to taki śmieszny obrazek z…

Często zapominamy, że infografika to nie tylko wykresy i diagramy. To przede wszystkim wizualne przedstawienie: informacji, danych lub wiedzy, które ma na celu uatrakcyjnić nasz przekaz i wyjaśnić określone zagadnienie czy problem. Najczęściej podawane jest ono odbiorcom w formie krótkiej opowieści, historii z ciągiem przyczynowo-skutkowym lub porównania “jak było i jak jest”, czyli ukazania pewnej relacji pomiędzy stanem początkowym, a końcowym efektem.

Z czym to się je…?

Rosnąca popularność infografiki w Internecie stanowczo nie oznacza, że powinniśmy umieszczać w niej wszystkie możliwe dane. Aby umiejętnie korzystać z tego narzędzia i zrozumieć do czego powinno być stosowane trzeba sprawdzić z czego się składa. Poniżej przedstawię trzy obszary, które należy wziąć pod uwagę tworząc infografikę:

1. CONTENT, czyli treść - esensja naszego projektu.

A) Nie zabierajmy się za stronę wizualną, dopóki nie mamy pewności, że wiemy co chcemy przedstawić.

B) Stwórzmy nagłówek, który pozwoli odbiorcy zorientować się czego będzie dotyczył obrazek lub jakie informacje otrzyma po jego przeczytaniu.

C) Zastanówmy się nad słowami kluczowymi. Wytłumaczmy trudne pojęcia i procesy, pamiętając o zasadzie 2 x Z (zgrabnie i zwięźle).

D) Skupmy się na wyborze drogi dla naszej treści. Niczym Sherlock Holmes zaczynamy od szczegółów, które składają się w całość, czy też pokazujemy “Jak to jest zrobione?” rozbierając całość na części?

Oczywiście najtrudniejszy w tej fazie jest wymóg bycia oszczędnym w słowach.

2. MIERZALNA WIEDZA, którą prezentujemy odbiorcom powinna być poparta sprawdzonymi danymi. Na przykład, jeśli opisujemy skład czegoś: A - 80% B - 20%, to pamiętajmy, aby te liczby nie brały się znikąd. Nie szacujmy na oko, sprawdzajmy nasze dane! Przedstawiajmy fakty i informujmy rzetelnie. Temu obszarowi należy poświęcić szczególną uwagę, aby nie zawieść swoich klientów. Obraz ma ogromną moc, a liczby szybko się przyswajają. Jeśli wprowadzimy naszą grupę docelową w błąd, może ona odwrócić się od marki. Bez wątpienia stracimy ekspercką pozycję i zaufanie.

3. STRONA WIZUALNA, część która spaja i zachwyca. Nie trzeba tworzyć skomplikowanych infografik. W naszych pierwszych realizacjach najważniejsza jest klarowność i spójna koncepcja. Kompozycja infografiki powinna być dostosowana do przedstawianych treści. Pomocne może okazać się użycie linii czasu, diagramu lub numerowania jako centralnego motywu, wokół którego skupiamy treści. Niektóre ikony zastąpią nam nagłówki, inne od razu nakierują użytkownika na treść - warto je stosować, ale z umiarem. Kolorystyka, użyte grafiki i ikony nie powinny dezorientować, lecz prowadzić naszych użytkowników, pomagać w zapamiętaniu. Tło powinno być raczej jednolite, “separatory” prowadzące nas do kolejnego bloku z tekstem utrzymane są w podobnym charakterze. Skłaniajmy się ku przejrzystości, minimalizm cieszy się dużym uznaniem.

Jakie informacje warto przedstawić graficznie?

- edukacyjne, czyli jak wykorzystać nasz produkt lub usługę

Featured Image

- dotyczące rozwoju, np. historia firmy, zasięg naszego produktu

Featured Image

- porównujące i podkreślające USP (unique selling proposition), czyli to co robimy lepiej niż konkurencja, przedstawiające ofertę

Featured Image

- rozrywkowe, budujące więź z odbiorcą

Featured Image

Kanały dystrybucji infografiki

Featured Image

Istnieje mnóstwo kanałów dystrybucji tych wizualnie atrakcyjnych środków komunikacji. Najszybciej rozprzestrzeniają się one wśród portali społecznościowych i rozrywkowych. Trafić mogą na bloga czy stronę firmową. Poniżej znajduje się krótka lista przedstawiająca możliwe sposoby dystrybucji infografiki:

1. Media własne:
- strona firmowa
- oficjalne profile marki w mediach społecznościowych
- blogi firmowe

2. Media “pożyczone”:
- portale tematyczne i okołobranżowe
- blogi innych użytkowników i fanpage zrzeszające fanów grafiki
- strony zbierające najlepsze infografiki
- strony rozrywkowe z obrazkami

3. Media zakupione:
- reklamy na sliderach i banerach
- wyświetlanie w polecanych